Start sporttest en weekend! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Erwin Cozijnsen - WaarBenJij.nu Start sporttest en weekend! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Erwin Cozijnsen - WaarBenJij.nu

Start sporttest en weekend!

Door: eamigos1979

Blijf op de hoogte en volg Erwin

20 November 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver. Ik ben begonnen met de sporttest. Best spannend of de ideeën op papier ook echt gaan werken.

De komende tijd zal ik tijdens de gymles de testen gaan doen. Het is dan ook veel schakelen en communiceren met Sut (sportleraar) maar ook met de andere vrijwilligers. De kinderen gaan namelijk allemaal minstens 1x per week douchen. Volgens een lijst kan je dat dan bijhouden. Als ze klaar zijn is er soms ook nog tijd voor een spel en anders gaan ze naar de volgende les.

1e sporttest: Balgevoel
Ik gooi de bal met 2 handen en kijk of ze deze ook met 2 handen kunnen opvangen. Eerst nog heel makkelijk en dan in verschillende posities. Ik moet zeggen dat de meeste dit goed onder de knie hebben. Bij sommige is nog extra aandacht nodig. Op basis van scores is er uiteindelijk een duidelijk beeld van hun conditie en andere punten. Ik ben heel benieuwd of de andere testen net zo goed gaan werken.

Dit weekend ben ik rustig begonnen. Eerst nieuwe slippers kopen. Voor een koopje van 3 eur 75. Daarna even genoten van ontbijt met muesli en fruit. Vervolgens ben ik naar Senteur d'Angkor geweest. Hier maak je kennis met de productie van gevlochten doosjes, zeep, kruiden. Hier zijn maar liefst 100 mensen aan het werk. Goed project voor de mensen (salaris en weg van huis) en daarnaast ook dat ze bewust met de natuur (zeepresten worden hergebruikt) omgaan. In de tuin vindt je allerlei kruiden en bomen. Kortom een aanrader.
Onderweg ben ik mijn collega's Inge en Ineke van PDC nog tegengekomen. De wereld is in Siem Reap vrij klein. Dat vind ik een grote plus dat hier alles bij de hand is en vaak ook op loopafstand. Aan het eind van de dag ben ik met de tuk tuk naar Angkor Wat geweest. Daar heb ik een Amerikaanse vrouw ontmoet. Ze moest lachen toen ik zei dat ze van mij een foto zonder benen had gemaakt. Verder genoten van de zonsondergang.

Voor Angkor Wat en de andere tempels in de omgeving betaal je voor 1 dag $ 20. Je kan dan al de dag ervoor genieten van zonsondergang en kennismaken met de tempels. De volgende dag kan je met de tuk tuk voor ongeveer $ 10 een kleine tour maken.Je mag dan zelf bepalen hoeveel tempels je gaat bezoeken. Een aanrader vind ik Ta Phrom. De bomen ondersteunen eigenlijk de tempel. Heel bijzonder! Ik hoop dat dit behouden kan blijven, want de bomen gaan uiteindelijk dood en daardoor kunnen de zuilen uiteindelijk instorten. Bovendien heb ik gekozen om er met de fiets naar toe te gaan. In de bossen richting Angkor Wat is het best te doen. Onderweg kun je ook nog relaxen bij de gracht. Daarnaast kan je je fiets tot 's avonds huren dus ik heb ook nog een stadstoertje gedaan. Dan leer je al gauw dat verkeersregels niet bestaan en dat iedereen "vecht" voor zijn plaatsje op de weg.

Zoals jullie van mij gewend zijn, hierbij de "wist jij dat" tot nu toe.

* Rijden in het verkeer gewoon met de stroom mee is. Er zijn geen regels, maar gelukkig wel stoplichten. Als je op een kruispunt naar links moet, ga je alvast links rijden in de binnenbocht
* Benzine (oliemengsel) gewoon in flessen aan de weg te koop is
* Trouwerijen al om 06.00 uur beginnen met Khmer muziek en toespraken. Erg leuk na een werkweek, maar goed een feestje mogen ze altijd vieren.
* Mensen behulpzaam zijn (fietsroute naar Angkor Wat) en in zijn voor een praatje. Het is mij duidelijk dat ze ook wel een mening hebben over de regering.

Echt een leuke en afwisselende week.
Al het goeds vanuit Cambodja en groet,

Erwin.

  • 21 November 2011 - 07:53

    Marrie:

    Hoi Erwin, Je beschrijft het leven daar zo beeldend dat ik het gevoel heb er bij te zijn! Fijn dat je het zo naar je zin hebt en gelijk nuttige dingen doet! Ik blijf je volgen en succes in de volg. dagen! Marrie

  • 21 November 2011 - 13:16

    Wim.:


    Hallo Erwin,

    Een mooi verslag.
    Zinvolle arbeid gekoppeld aan culturele bezoek is prachtig,je zal er wel van genieten. Groet , Wim.


  • 22 November 2011 - 14:58

    Elisabeth:

    Hoi ERwin, gymles???
    Ik dacht dat jij Engelse les ging geven.
    Maar alles WAT je een ander leer is voor hun mooi mee genomen.
    Erwin doe je best en geef je ogen de kost.Groet uit een bijna 800 jaar oude stad 450 km van Parijs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erwin

Actief sinds 27 Okt. 2010
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 98914

Voorgaande reizen:

02 Maart 2017 - 23 Maart 2017

Maleisie 2017

10 November 2011 - 11 December 2011

Cambodja...sportles geven aan kinderen

05 Januari 2011 - 27 Januari 2011

Vietnam

10 Oktober 2010 - 17 Oktober 2010

Lissabon en Porto

Landen bezocht: