Veelzijdig Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Erwin Cozijnsen - WaarBenJij.nu Veelzijdig Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Erwin Cozijnsen - WaarBenJij.nu

Veelzijdig Hoi An

Door: eamigos1979

Blijf op de hoogte en volg Erwin

17 Januari 2011 | Vietnam, Hoi An

Hallo allemaal,

We zijn rond half negen 's ochtends in Hue aangekomen. Zoals altijd wordt je hier bestormd door de taxi chauffeurs. In eerste instantie wilden wij gaan lopen, maar toen zijn we uiteindelijk overgehaald om mee te gaan. Een goede beslissing, want het bleek behoorlijk ver lopen geweest te zijn vanaf het station. We kwamen terecht in een hotelletje centraal gelegen in de buurt van restaurants, supermarkt en bezienswaardigheden. De citadel was op loopafstand. Dit is een ontzettend mooi complex. Bovendien konden we nu voor het eerst echt genieten van een zonnestraal. Het was wel een beetje fris rond 15 graden...

De volgende dag vertrokken wij met de bus rond het middaguur voor onze nieuwe bestemming Hoi An. Wat wij niet verwachten was dat wij met een slaapbus gingen. Tja de Aziaten hadden er duidelijk plezier in, maar echt heel comfortabel was het ook niet. Vier uur later kwamen wij aan in Hoi An. Helaas ging het steeds harder regenen. De eerste hotels waren allemaal vol. Toen heb ik met Chris afgesproken dat hij lekker een kopje koffie ging drinken en ik op pad ging voor een leuk hotel. Al snel kwam ik het Hoa Binh hotel tegen. Deze heeft een binnenzwembad en wij hadden een kamer op de begane grond. Wel wat aan de dure kant. Het was namelijk $25 voor een kamer zonder ontbijt (ons eigen ontbijtje regelen, wel zo fijn!).

Op loopafstand alle restaurantjes en het prachtige oude Frans aandoende centrum. Hier vindt je Chinese tempels, de beroemde Japanse brug en oude huizen met mooie tuinen. Deze maken nu onderdeel van het Werelderfgoed van Unesco. Verder veel leuke winkels met lampions en bij het water ook sfeervolle verlichting. Als je iets qua kleding nodig hebt, is het hier zeker te vinden. Het weer hier is wisselvallig en niet al te warm (rond 15 graden). De zon laat zich nog niet zien. Wel kan je hier iedere avond genieten op een terrasje. Vooral aan de kade is dat een waar genot (scooters, riksja's, vrouwen met rijstpapieren hoeden, bootjes). Wij hopen bij onze nieuwe bestemming Nha Trang nu eindelijk wel te genieten van warmte en zon...Tja eigenlijk ook niet helemaal verwonderlijk, want het is hier ontzettend groen.

Vandaag hebben wij een fiets gehuurd, want het stadje hebben wij grotendeels wel (per voet) gezien. Nooit gedacht dat de omgeving van Hoi An zo leuk is. Op 4 kilometer ligt het strand. Onderweg kwamen we mensen tegen die op de rijstvelden werkten. Tevens ook een buffel aan het werk gezien. Bij het strand aangekomen, fietste ik met opzet door en stopte uiteindelijk. Chris bleef netjes wachten voor de man met de stok. We moesten hier onze fietsen stallen. Tja dat autoritair gedrag zal wel bij Vietnam horen. Daar we geen zin hadden nu al de fietsen te stallen zijn we binnendoor bij een leuke strandtent terechtgekomen. Op het strand gelopen en een drankje gedronken.

Ook hier kwam weer een verkoopster aan. Na duidelijk een aantal keer nee gezegd te hebben, ging zij gelukkig weg met haar prullaria. Wij waren inmiddels al verzadigd van de vele souvenirwinkeltjes. Rond de klok van vijf leverden wij onze fiets weer in.

Onderweg naar ons hotel had ik nog een scharenset nodig. Wij werden door een verkoopster in de winkel gelaten. Verkeerd schaartje. Na wat uitleg leek ze ons te begrijpen. Uiteindelijk kwam ze met een adapter aan. Totaal wat anders...Spraakverwarring alom!
Erg bizar, maar zo herkenbaar voor Vietnam.

Een kleine opsomming wat hier zo alles een beetje kost.

Ontbijtje € 2,50(verse vruchtensap, koffie/thee, baguette en yoghurt/vruchten)
Cappuccino € 1,25
3 gangenmenu € 3,25 (verse vis, soep)

Sinds we in Hoi An zijn, hebben we trouwens de Dalat wijn gedronken. Niet verwacht dat ze zo'n lekkere wijn hier verbouwen. De witte wijn is fris en fruitig...

Morgen gaan we onderweg naar Nha Trang (500 km verder). Daar schijn je een geweldig modderbad te hebben.

Groet en tot ziens,
Erwin.

• 18 Januari 2011 - 12:53

Alfred:

Hoi Erwin,

Alle verslagen maar in een keer gelezen. Niet een beetje maar boel beet jaloers. Ik begrijp dat je het ons aanraadt.
    Geniet van de rest, als je terugbent mag je voor mij Vietnamees koken want ik neem aan dat je dat daar wel hebt afgekeken...

Groet

• 18 Januari 2011 - 21:42

Wim:

Hoi Erwin in hoi an,het klinkt allemaal prachtig hoe je het beschrijft in geuren en kleuren,en wel handig alseen koning zo rijk van je indrukkken en je euro,s in vietnam, modder maar lekkeraan in je volgende bestemming ha ha.